SAMARKAND: Büyük Dushanbe şehrinde 11 gün geri döndükten sonra Wonder of Wonder

, ortak bir taksiye atladık ve Samerkant’a yöneldik. 7 buçuk saat sürmesi gereken yolculuk aslında 11 aldı çünkü yol boyunca çok fazla polis kontrol-durağı vardı. Sonunda, 18:00 civarında, hedefimize vardık ve konukevimize denetledik.

Dünyanın bu bölgesine gelmeye karar verdiğimizden beri, eski ve zengin bir Samerkant’ın vizyonları düşüncelerimizi bulanıklaştırdı. Orta Asya izi boyunca, diğer gezginler antik şehirden huşu ve merakla konuştu. Belki de İslam’daki en mimari kutsanmış şehirlerden biri olan Wonder şehri hayal kırıklığına uğratmadı.

“Samarkand çok büyük ve muhteşem bir şehir.”

–Marco Polo

14. yüzyılda, İpek Yolu’nun görkemli günlerinde Özbekistan’da iktidara gelen vahşi bir cetvel vardı. Zalimin adı Timur Tamerlane idi ve kan dökülmesini yaydığı için Cengiz Han kadar kötü şöhretliydi. Moğol muadilinin aksine Timur, ordularıyla, sadece şiddet ve katliam ile akıl ve adalet getirmedi. Bununla birlikte, ölüm ve savaş mirasından daha fazlasını bıraktı, mirası Samerkant. “Timur the Timur the Lame” nin acımasız pulluklarından ve soygunlarından yaptığı zenginliğin çoğu, sevgili Samerkant başkentine döktü. Bugün, zamanların refahının bir kanıtı ve bu muhteşem şehri inşa etmesine yardımcı olan tasarımcıların inanılmaz becerisine bir övgü olarak duruyor.

“Neyin bilinmemesi gerektiğini anlama arzusu için Samerkant’a Altın Yolu alıyoruz”

–James Elroy Flecker

İlk gün erken uyandık ve antik kasabaya doğru yola çıktık. Samarkand birçok site ile ünlüdür, ancak şüphesiz en büyük sitesi Muazzam Registan ile ünlüdür. Bu kompleks eski şehrin merkezinde yer alır ve kilometrelerce uzakta görebilirsiniz. Üç muazzam Mausolum, her biri kendi benzersiz tasarımı ve hayal edilemez derecede karmaşık mozaik karo çalışması olan birbirleriyle karşı karşıya. Otuz üç metre yüksekliğinde minareler, Registan’ın içindeki büyük yerlere girerken sabah gökyüzüne topsy-terviye eğildi.

Olağanüstü registan

Samarkhand’ın “en iyi” sitesinde dolaştıktan sonra, şehrin sunması gereken en iyisini gördüğümüzü düşündük, ancak her cazibe o kadar çarpıcı ki, parlak mimariden bıkmadan burada 4 gün geçireceğiz. Antik şehir Bibi-Khanym’deki en uzun camiye geçtik. Daha sonra caddeyi geçtik ve aynı adı taşıyan mezarları ziyaret ettik.

Bibi-Khanym-Bir zamanlar dünyanın en uzun camisi

Mezarlardan çıktıkça sola baktık ve yine de mühendisliğin bir başka çarpıcı başarısı, yoğun, modern bir sokak köşesinin üzerindeki bir tepeye tünemiş olarak kendini ortaya çıkardı. Samerkant’ta bir haritaya ihtiyacınız yok, çünkü baktığınız her yerde bir şehir vurgulamasına layık bir şey.

Tepedeki yapı Hazrat-Hizer Camii idi ve Özbekistan’ın en çarpıcı olduğu söyleniyor. Eski şehirde gördüğümüz her camide olduğu gibi, Hazretin içi imkansız ince boya temiz vuruşları ve küçük karo kare desenleri ile göz kamaştırdı. Cami kendisi çarpıcı, ama dış avlu manzaraları tek başına geziye değer. Tüm ihtişamında Samerkant’ın mükemmel bir panorama görünümü. Bozulmamış ve iyi korunmuş binalar, 1000 yıl veya daha uzun süredir olduğu gibi ufukta uzun boylu ve gurur duyuyor.

Hazrat-Hizer Camii’nden Görünüm

Şehirde iki gün boyunca yürümek ve harikaya girmek yorucu oldu. Bir öğleden sonra rahatlamak ve şimdiye kadar gördüğümüz her şeyi düşünmek için bir hamamda geçirmeye karar verdik. Hamam deneyimimizin olacağını düşündüğümüz kadar geri ve rahat olmadığı ortaya çıktı! Türkiye’deki hamam veya Kazakistan’daki Bath House gibi olacağını düşündük. Evlerinde duş almayan yerlilerin banyo yaptıkları bir yer olduğu ortaya çıktı. Erkeklerin banyo alanına girerken (sandaletlerimizi unuttuğumuz için yalınayak), ilk gördüğüm şey, aile mücadelelerini tıraş eden bir grup adamdı. Yer doluydu ve yerliler halka açık olarak göreceğimi düşündüğüm yerleri ovmak için yollar bulmuşlardı. Söylemeye gerek yok, uzun kalmadık.

Hamam deneyimine hazırlanmak
Hamamdan sonra, eski bir mezarlıktan geçtik ve Mausolums Avenue’sinde, Orta Asya’ya uçuşa layık başka bir site. Cadde aslında yapıları ayıran güzel, parke taşlı bir geçit ile üst üste yerleştirilmiş yaklaşık 20 türbeden oluşuyordu. Sessizce antik sokakta yürüdük ve üstümüzdeki büyük, antik binalara baktık. Bu kadar muazzam ve zengin güzellik inşa etmek için nasıl ele aldıklarını merak etmekten başka bir şey yapamadıkSabit temel ve ilkel teknolojiye sahip.

Caddede birkaç saat geçirdik. Güneş gökyüzüne düşmeye başladı ve her türbenin dış yüzlerindeki renklere yeni bir hayat getirdi.

Mausolums Avenue’da dolaşıyor

Samarkand’ın son gecesi, şehirde 4 olağanüstü günün ardından, Gur-e-Amir Türbesi’ni görmek için son bir site vardı. Yalnız Planet Rehber kitabı, ziyaretçilerin bunu geceleri kontrol etmelerini öneriyor. Güneş battı ve ay gece gökyüzünde yerini alırken, bir bekçi bir anahtar çevirdi ve akşam projektörlerini açtı. Yazarların neden gece ziyareti önerdikleri hemen belliydi.

Caminin tepesindeki kubbe aydınlandı ve hafif aydınlatılmış gece gökyüzünde zümrüt mavisini çevirirken, dış duvarlardaki mavi, beyaz ve altın karolar Noel ışıkları gibi aydınlandı. İç mekan, insan yapımı ışıkta parlayan altın Arapça harflerle eşit derecede etkileyiciydi. Gur-e-Amir, Samerkant’ta geceleri böyle aydınlatan tek yer, bu bir utanç çünkü mimari gün batımından sonra tamamen farklı bir mevcudiyete sahip.

Geceleri gur-e-amir cami

Samerkantta 4 gece geçirdik ve gerçekten daha fazla zaman geçirmiş olsaydık. Camiler ve türbe, hamam ve mezarları ziyaret ettik. Her biri kendi özel Raison d’Etre ile övünüyor. Siteler o kadar etkileyici ki, gerçekten sadece bir bankta oturmanız ve onlara huşu içinde bakmanız gerekiyor. Sadece Giza Piramitleri, Samerkant’taki antik mimarinin ihtişamına bir mum bile tutabilir ve Giza’nın harikasının çoğu şöhretinin bir sonucudur.

Samerkant’ın dünyanın harikası olmadığı benim ötesinde, ama herkesin ziyaret etmeye çalışması gereken bir yer. Gerçekten merak şehri.

Bu gönderi gibi mi? İğnele!

Feragatname: Yolda Keçiler Amazon ortağı ve aynı zamanda diğer bazı perakendeciler için bir ortaklıktır. Bu, blogumuzdaki bağlantıları tıklatıp bu perakendecilerden satın alırsanız komisyon kazandığımız anlamına gelir.